• e-Estonia Pavilion

Eesti digilugu rääkivat paviljoni külastas Dubai EXPO-l üle 400 000 inimese

Täna uksed sulgeval Dubai maailmanäitusel külastas Eesti paviljoni üle 400 000 inimese. Paviljonis väljas olnud ettevõtetele oli maailmanäitus edukas ja esimesed äritehingud on tehtud.


Seekordsel maailmanäitusel osalesid pea kõik maailma riigid ja puudusid vaid Island ning Põhja-Korea. „EXPO-del käimine on olümpiamängudel osalemise või rahuvalvemissioonide kõrval loomulik osa riigiks olemisest ja tänasel päeval ka oluline osa meie riigi julgeolekust. Eesti juurtega kirjanik Sofi Oksanen on öelnud, et kui sind ei ole pildil, ei märka keegi ka sinu kadumist. Me lihtsalt peame neist riikide suursündmustest osa võtma, kui tahame arenenud riigina eksisteerida,“ selgitas Eesti esinduse juht Andres Kask.



Eesti osalemist maailmanäitusel korraldas selleks ettevõtjate poolt asutatud sihtasutus Expo 2020 Dubai Eesti Esindus. Eesti tehnoloogialembusest, maailmatasemel haridusest ja eestlaste loodusearmastusest rääkiva ekspositsiooni aitas kokku panna Martti Helde, ehitas KOKO arhitektid/MOTOR ja tehnilise lahenduse tegi Atea.


Maailmanäitusel osalemise eelarve oli kokku 3,5 miljonit eurot ja selle kulud kaeti riigi ning ettevõtjate koostöös: 2,291 miljonit eurot panustas riik ja 1,209 miljonit panustasid paviljonis esindatud 42 ettevõtet ja organisatsiooni. Lisaks toetasid visiitidega Eesti osalemist Vabariigi President Alar Karis, president Kersti Kaljulaid, neli ministeeriumi koos ministrite visiitidega, riigikogu majandus- ja kultuurikomisjonid, Eesti ülikoolid ning Tallinna ja Tartu linn koos oma ettevõtjate delegatsioonidega.


„Eesti seekordse eduka osalemise võti oli erinevate osapoole hea koostöö ja meie kontseptuaalne fookus oma e-riigi tutvustamisele, mis meid teistest paviljonidest eristas ja mis andis võimaluse meie ettevõtetel esineda EXPO suurte ärifoorumite laval. Samuti olid meiega kaasas olnud ettevõtted hästi motiveeritud siinseid võimalusi ära kasutama, et endale peale koroonakriisi uusi turge leida,“ lisas Kask.


Ekspositsiooni autorid on KOKO arhitektid/MOTOR, paviljoni välis- ja esimese korruse valguslahenduse taga on paviljoni partner Adamlights. Foto: Mihkel Sillaots

Esimest korda Lähis-Idas Araabia Ühendemiraatides toimunud maailmanäitusel oligi äri ja võrgustumise osakaal võrreldes varasemate Expo-dega rohkem fookuses. Nii oli kogu Eesti kahekorruselise paviljoni teine korrus pühendatud ärikontaktide loomiseks, mille 70-kohalises saalis toimusid pidevalt Eesti ettevõtlust tutvustavad esitlused ja üritused – näiteks Namiibia ja Botswana korraldasid seal oma digikonverentse ja Expo büroo teemaseminare.



Paviljonis toimunud äriseminar QuEST Estonia tõi maja huvilisi täis. Foto: Gunnar Laak

Lisaks külastas paviljoni 80 kõrgetasemelist visiiti. „Juba esimese kolme kuu jooksul käis paviljoniga tutvumas suur osa AÜE valitsuse ministritest. Dubai valitseja ei külastanud kõiki 192 riigi paviljoni, küll aga meie juures käis ta lausa kaks korda,“ selgitas Eesti peakomissar Daniel SchaerEesti diplomaatilist poolt. Lisaks külastasid paviljoni ka riigijuhid Poolast, Soomest, Lätist, Guatemalast, Surinamest, Botswanast, Belgiast, Taist, Indoneesiast, Maldiividelt ja mujalt.


Eesti paviljonis toimetas 27 eestlast ning kolm kohalikku töötajat, Eesti restoranis Taste Estonia valmistati kokku 24 500 burgerit ja teist sama palju muid Eesti toite. Hetkel käivad läbirääkimised restorani tegevuse jätkamiseks Dubais.


Kuus kuud kestnud Dubai maailmanäitus lähtus juhtmõttest, et tulevikku peame looma üheskoos ja nii sai sellest innovaatiliste ideede kohtumispaik. Näitust külastas enam kui 23 miljonit inimest.



Näited Eesti ettevõtete äriedulugudest:


Robot-baarman YANU on sõlminud 3 eellepingut ja läbirääkimised käivad nelja MENA riigi korporatsiooniga müügiõiguste sõlmimiseks ja saadud kümmekond ostuhuvilist emiraatidest.


Ekspositsiooni valguslahenduse autor Adamlights alustab äri Dubais ning asutab UAE ettevõtte. Nad on leidnud kohapealt valdkonna kogemusega spetsialisti, kelle tööle värbavad ning mitmeid potensiaalseid kliente.


IKT klaster (ITL) korraldas Dubai EXPO toimumise ajal AÜEsse kolm ärivisiiti, mille raames korraldati kõrvalüritused Global Business Forum Africa ja Global Business Forum LATAM raames, sõlmiti koostöömemorandumid edasiseks koostööks Sharjah Kaubanduskoja ja Sharjah Teadus- ja Innovatsioonipargiga ning lansseeriti ühine pilootprojekti Smart Africaga. Visiitide ajal kohtuti erinevate AÜE valitsusasutustega ning Egiptuse, Botswana ja Costa Rica IT-ministritega, kellega on plaanis jätkutegevused. ITL ning mitmed ITL-i liikmed on ka Eesti ja AÜE Ärikoja asutajaliikmed ja 21. märtsil toimus selle esimene kohtumine. Lisaks sõlmis ITL-i liige Cybernetica paviljonis lepingu Paapua Uus-Guinea valitsusega.


Tarkavafirma Nortal on kohtunud paljude kohalike ja Expol esindatud riigi ja valituse esindajatega. Näiteks on paviljonist alguse saanud koostöö UAE statistikaametiga, Egiptuse side- ja IT-ministeeriumiga ning AÜE peaministri kantseleiga. Expol osalemine on toonud palju kontakte potentsiaalsete klientidega MEA regioonis ning tugevdanud oluliselt Nortali mainet ja brändi GCC turul.


Privaatsete vaikuseruumide tootja Silen on sõlminud koostöölepingu kohaliku AÜE edasimüüjaga ARKI Group ning esimesed tooted on sealsete klientide kontoritesse juba paigaldatud. AÜE ministeeriumite eri sektorid tunnevad Sileni vastu suurt huvi ning erilist tähelepanu pälvis ka Sileni ja Synctuitioni koostöös loodud MindSpa lõõgastuskabiin, mis avaldas sügavat muljet seda testinud Dubai kroonprintsile.


Tarku väikeaedu pakkuva Click & Grow tooted olid juba enne EXPO-t UAE-s kohapeal müügil, kuid Expo on aidanud väga suurel määral nende nähtavust tõsta.


Antegenesiinnovatiivsed geenitestid ja vähi personaliseeritud ennetuse programmid pakkusid suurt huvi Araabia Ühendemiraadi riiklikule genoomiprogrammile. Antegenes jätkab arutelusid Ühendemiraadi valitsusasutuste ja partneritega Ühendemiraadi rinnavähi personaliseeritud ennetusprogrammi ühisarenduseks sarnaselt Antegenesi tegevustega Euroopas.


Ventilatsiooniseadmete tootja ETS NORD-il oli koostöös Carmen Cateringigapaviljonis restoran Taste Estonia, mis osutus niivõrd populaarseks, et sügisel plaanitakse avada oma restoran ka Dubais. EASi kaasabil leidis ETS NORD UAE-s kohaliku partneri, saadi neli restoraniventilatsiooni referentsobjekti ja alustati kohaliku tehase rajamisega.


Taste Estonia restoran plaanib Dubais oma tegevust jätkata. Foto: Mihkel Sillaots

Paviljon numbrites:

  • 400 000+ külastust

  • 80 kõrgetasemelist visiiti

  • 25 ärivisiiti Eestist

  • Paviljoni ärikorrust külastanuid nõustati enam kui 450 korda, sh e-residentsus, viisad, ettevõtte loomine Eestis, ärikeskkond ja haridus. Lisaks sellele esitleti konkreetseid ettevõtteid pikemalt umbes 350 korda.

  • Äriekspositsiooni külastajate seast leiti ca 320 kontakti, mis edastati ettevõtetele edasiseks äriarenduseks.

  • Kuue kuu jooksul müüdi Taste Estonia restoranis 24 500 burgerit


Eesti paviljoni fotogalerii leiate siit: e-Estonia Pavilion’s albums | Flickr


Lisainfo:

Mailin Aasmäe

Eesti paviljoni kommunikatsioonijuht

+971 50 278 1692

mailin.aasmae@expo2020.ee