• Dubai Expo 2020 Eesti paviljon

Kolm kuud Dubai EXPOt: koroona kiuste on huvi Eesti e-riigi ja ettevõtjate vastu suur

Dubai maailmanäitus on kolme esimese kuu jooksul tervitanud enam kui 8 miljonit külastajat, aga võidelnud viimastel nädalatel tõusvate nakatumisnumbritega. Eesti paviljoni toetavad ettevõtted on sõlminud esimesed ärikokkulepped, delegatsioonide huvi Eesti e-riigi vastu on suur.


„Oleme ise olnud need kolm kuud väga aktiivsed suhtlejad nii Dubai kui muude riikide valitsuste esindajatega. Eesti ministrid ja ettevõtjad on Dubais alati hästi vastu võetud ning Araabia Ühendemiraatide huvi Eesti vastu näitab seegi, et lisaks Dubai võimuesindajatele on paviljonis ametlikul visiidil käinud ka mitu AÜE ministrit – peaminister, haridusminister, välisminister ja rahvusvahelise koostöö minister,“ selgitas Eesti peakomissar Daniel Schaer.



Eesti ministrite visiitide tulemuslikkust saab Schaeri sõnul mõõta mitmel moel: „Üks on kindlasti see, millisel tasemel meid, väikese riigi esindajaid, vastu võetakse ja teine, kas neist kohtumistest ka midagi hiljem sünnib. Meie poolt on siiani toimunud kaks ministrite visiiti – IT-ministri Andres Suti visiidi käigus panid AÜE ja Eesti majandussuhete tugevdamiseks aluse ühise ärikoja loomisele. Haridusminister Liina Kersna külaskäigu ajal allkirjastati hariduskoostöö lepe.“ Mõlemad on olulised sammud, mis nii meie riigi- kui erasektori tegijatele edaspidi teed sillutavad, lisas Schaer.


Üks EXPO-l osalemise oluline eesmärk on ka see, kuidas selle ajal ja pärast meie ettevõtjatel läheb. „Maailmanäitus on eelkõige esimeste kohtumiste ja tutvuste tegemise koht – siin kohe paugupealt äritellimusi oodata oleks liiga optimistlik. Sellele vaatamata on mõned meie partnerid juba sõlminud esimesed koostöömemorandumid, millele peaksid järgnema juba lepingud ja tellimused. Samuti on meie mitmed partnerid leidnud endale Araabia Ühendemiraatidest edasimüüjaid, kellega koostööd katsetatakse,“ selgitas Eesti esinduse juht Andres Kask.


Paviljoni teisel korrusel toimuvad äriseminarid ja delegatsioonide kohtumised. Pildil teiste seas Timbeteri juht Anna-Greta Tsahkna oma kogemusi jagamas.

Eesti paviljoniga Dubais kaasas olevad 42 ettevõtet ja organisatsiooni otsivad maailmanäituselt eelkõige uusi ärikontakte, mis aitaksid neil siinsele turule sisenedaja uusi turge leida. „Hästi konservatiivselt võiks öelda, et see ei ole kiire protsess ja lõplikke vilju võib näha alles mitme aasta pärast. Samas on meil juba mitu head näidet, kus ettevõte oli õigel ajal Expol kohal ja see päädis partneri leidmisega. Nii juhtus näiteks mobiilset puidu mõõtmislahendust pakkuva Timbeteriga ning haridustehnoloogiaettevõtte Opiquga,“ tõi Kask näiteid.


Teine õpetlik lugu juhtus Eesti IT-ettevõtetega, kes käisid koos Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi delegatsiooniga oktoobri alguses Egiptuse paviljonis targa linna seminaril. Sealse IT-ministriga tekkis asekantsleril hea kontakt ja ta kutsuti Eestisse külla. „Juba detsembris oli Egiptuse minister Eestis ametlikul visiidil. See näitab väga hästi, kui suur on EXPO potentsiaal ideede ja huvide kohtumispaigana,“ rõhutas Andres Kask.


Eesti paviljon räägib Dubais meie digiühiskonna lugu ja Eesti on ainsa riigina EXPO korraldatud ärifoorumite ametlik partner, kus igal foorumil on vähemalt üks eestlane laval meie eri valdkondade digikogemust jagamas. Lisaks korraldatakse Eesti paviljoni ärikorrusel temaatilisi seminare ning märtsis toimub Eesti ärifoorum.


Järgmine suurem Eesti äridelegatsioon on Dubais jaanuari teisel nädalal, kus andmete ja inimeste liikumisele ja ühenduvusele pühendatud teemanädalal toimub Tallinna ja Tartu targa linna seminar ning lisaks EXPO ärifoorum, kus on laval meie IT-minister Andres Sutt, MKM-i asekantsler Siim Sikkut ning Nortali esindaja Pärsia lahe piirkonnas ja Aafrikas Marek Helm. Samuti korraldab Eesti Expo esindus digiteemadele pühendatud konverentsi „Age of Disruption“, kus teiste seas esinevad Eesti eelmine president Kersti Kaljulaid ja Let´s Do It World esindaja Heidi Solba.


Dubai maailmanäitus kestab märtsi lõpuni ja kõigil Eesti ettevõtetel on võimalus kasutada paviljoni ruume oma üritusteks ja ärikohtumisteks.


Et uue viirusevariandi tõttu on nakatunute arv tõusnud ka AÜE-s, on EXPO välja öelnud, et suurendab Covid-19 ohutusmeetmeid. Juba praegu kehtib nii siseruumides kui ka väljas range maskikandmise nõue, samuti võidakse ajutiselt paviljone desinfitseerimiseks sulgeda.


  • Eesti paviljoni külastas esimese kolme kuu jooksul üle 164 000 inimese

  • Kõige rohkem külastas paviljoni ühe päeva jooksul 6000 inimest

  • Paviljonis on toimunud 14 äriseminari

  • Äridelegatsioone teistest riikidest: Poola, Guatemala, Süüria, Araabia Ühendemiraadid, Senegal, Botswana, Saudi Araabia, Tai, Keenia, Luxembourg, Keenia, Sloveenia, Burundi jt

  • Paviljoni kohviku Taste Estonia kõige populaarsemat burgerit Generation Y müüdud ühe päeva jooksul kõige rohkem 200 tükki